Що таке ефективна закупівля?

Для початку, потрібно з’ясувати, які цілі стоять перед фахівцем з закупівель:

  1. Придбати якісний товар/послугу/роботи, які будуть відповідати діючим стандартам якості та нормам.
  2. Найбільша економія при здійснені закупівлі – тобто, мінімальна ціна за максимально якісний продукт.
  3. Придбати товар/послугу/роботи у надійного постачальника, який виконає угоду у вказані в договорі строки та якісно.
  4. Придбати товар/послугу/роботи вчасно.

Як забезпечити виконання поставлених цілей?

Для придбання якісного продукту – перш за все, ретельно виписати вимоги до нього у тендерній документації, а саме – у технічному завданні або характеристиках. Але пам’ятати, що не можна включати до вимог дискримінаційні – такі, що обмежують рівень конкуренції.

Найбільша економія можлива при високій конкуренції. Чим більше учасників закупівлі – тим більше шансів на те, що в результаті торгів ціна знизиться якнайбільше. Чим краще спланована закупівля та чим зрозуміліша тендерна документація, тим більше учасників може прийти на торги.

Щоб укласти угоду з надійним постачальником, потрібно ретельно виписати кваліфікаційні вимоги до учасників закупівлі та перевірити документацію. Але й тут, як і у описі технічних вимог, потрібно притримуватись певних умов і не включати до переліку вимог такі, які обмежують конкуренцію.

Для того, аби вчасно придбати необхідний продукт, потрібно правильно планувати закупівлі на рік.

Таким чином, якість закупівлі залежить від якості тендерної документації. А ефективною можна вважати закупівлю, яка забезпечила максимальний рівень конкуренції та значну економію при закупівлі якісного продукту у надійного постачальника.

Тож, порівняймо закупівлі поточного середнього ремонту доріг САД в Київській області і КОДА. Розглянемо якість закупівель в розрізі економії та забезпечення конкуренції на торгах. Відповідно, закупівлі САД будемо розглядати за 2017 рік, а КОДА – за 10,5 місяців 2018 року. Такий вибір через те, що з 2018 року ремонтами місцевих доріг загального значення займається КОДа, а у 2017 це робила САД в Київській області.

І КОДА і САД в Київській області за вказані періоди уклали договорів майже на однакову суму – 1,5 млрд грн.

При цьому економія (різниця між очікуваною вартістю та вартістю укладеного договору) в КОДА становить 38 млн грн (в середньому приблизно 2,9%). Економія САД – майже в чотири рази більша – 151 млн грн (11,7% в середньому на закупівлі).

Різниця – 113 млн грн економії на однаковій вартості закупівель.

Як Службі автомобільних доріг вдалось забезпечити більшу економію?

Відповідь на це питання дає кількість учасників торгів. В середньому, на торги до КОДА приходить 2,9 учасника, у той час як у торгах, оголошених САД в Київській області брали участь в середньому 3,7 учасника.

При чому, для обох замовників у випадках, коли економія складала менше 1%, середня кількість учасників була приблизно однаковою – 2,7.

Кількість закупівель з економією менше 1% в КОДА – 24, загальною вартістю 643 млн грн. У той час як у САД в Київській області таких закупівель 8 загальною вартістю 86 млн грн.

Вказані цифри можуть свідчити про наявність дискримінаційних умов у тендерній документації КОДА.

Перегляд кількох випадково обраних тендерних документацій підтвердив цей висновок.

Проте, за аналізом тендерної документації САД в Київській області, також були виявлені умови у тендерній документації, які обмежують конкуренцію.

Чому саме зазначені умови є дискримінаційними?

  1. В обох варіантах тендерної документації коло потенційних учасників обмежують тими, хто мав договори на аналогічні види робіт у певний проміжок часу.
  2. КОДА обмежує коло учасників ще й вимогами до того, як саме відбувалась закупівля, за результатами якої був укладений аналогічний договір.
  3. Також КОДА обмежує учасників тим, що вони мають надати на підтвердження виконання аналогічних договорів, складені за формою КБ-3. Таким чином, учасники, які мали лише міжнародні угоди, не можуть взяти участь у торгах.
  4. САД в Київській області обмежує коло учасників тим, що за умовами у торгах можуть брати участь ті, хто має договори не нижче певної вартості.

Вимоги, які штучно обмежують конкуренцію, є і в САД і в КОДА. Але в КОДА, як бачимо, їх більше.

Які можна зробити висновки? Все просто – чим більша конкуренція, тим більше економія.

Обмеження конкуренції, окрім витати зайвих грошей, несе в собі ще й ризик несвоєчасно виконаних робіт, оскільки учасники можуть звернутись з оскарженням до Антимонопольного комітету Україні. І у разі прийняття скарги до розгляду, торги будуть зупинені.

ГО «Трипільський Край» за результатами аналізу закупівель підготовлені звернення до обох замовників з рекомендаціями по усуненню дискримінаційних вимог з метою підвищення ефективності закупівель.

Ця публікація підготовлена ГО “Трипільський Край” в рамках проекту «Прозорість і доброчесність публічного сектору», який виконується Програмою розвитку ООН в Україні та фінансується Міністерством закордонних справ Данії протягом 2015-2018 рр.

Думки, висновки чи рекомендації належать авторам та упорядникам цього видання і не обов’язково відображають погляди Міністерства закордонних справ Данії, Програми розвитку Організації Об’єднаних Націй чи інших агенцій ООН.