Інформацією про поганий стан наших автошляхів вже важко когось здивувати. І хоча в останні роки було відремонтовано більше доріг, ніж будь-коли, роботи вистачить ще на багато років вперед. Для громадян це питання є дуже чутливим, адже стосується якості життя кожного. Саме тому дуже часто обурення станом доріг виливається в пости в соцмережах, але зазвичай цими постами все і закінчується.

Чи може громадськість реально вплинути на стан доріг? Так, звичайно!

На кожному етапі, від планування до експлуатації доріг, кожен може впливати на їх якість. Як саме – розглянемо детальніше.

Для початку, потрібно знати етапи життєвого циклу дороги. Для більш простого розуміння ми їх узагальнимо в кілька основних етапів:

  1. Планування

На цьому етапі визначається, які саме ділянки  дороги потребують ремонту та який вид ремонту (капітальний, середній поточний) потрібно робити.

  • Закупівля робіт або послуг

На цьому етапі замовник обирає виконавця робіт. Якщо виконавець обраний на прозорому конкурсі, а не серед «кумів-сватів», то якість його робіт буде, вочевидь, більш високою, ніж у нефахової фіктивної фірми.

  • Виконання робіт

Дотримання підрядником існуючих норм та технології ремонту доріг є запорукою якості. Зокрема, виконання таких робіт лише за сприятливих погодних умов.

  • Експлуатація дороги

Цей етап можна поділити ще на 2: коли триває гарантійний термін і виконавець робіт усуває всі недоліки за власний рахунок, та після його закінчення – коли дрібний ремонт виконується вже повторно за гроші платників податків. Своєчасне виявлення недоліків та їх усунення до того, як вони перетворяться на величезні вибоїни  — ось що найважливіше на цьому етапі.

Цикл повторюється після того, як дрібного ремонту вже недостатньо для підтримання задовільного технічного стану дороги.

Важливо розуміти, що громадськість може впливати на кожному з етапів життєвого циклу. При чому, лише етап закупівлі робіт потребує спеціальних знань та навичок для впливу громадськості. На інших етапах важливим є лише бажання впливати та контролювати те, як використовуються наші податки.

Як саме пересічний громадянин  може впливати на якість доріг – дивіться на нашій інфографіці.

Отже:

  1. Планування

На цьому етапі громада може вплинути на те, які саме ділянки доріг потрібно включити до плану ремонтів на наступний рік.

Що потрібно знати?

Найголовніше – розуміти, хто саме відповідає за конкретну дорогу. Кому саме вона належить та як вона називається. Дізнатись про це можна в органів місцевого самоврядування.

Що саме робити та як вплинути?

Написати звернення, у якому якомога точніше вказати, яка саме ділянка дороги потребує ремонту з зазначенням переліку недоліків на дорозі. Бажано додати до звернення фото.

Який має бути результат?

Результатом таких дій повинно бути включення зазначеної у зверненні ділянки дороги до плану ремонтних робіт або, у разі виявлення аварійно небезпечних вибоїн (понад 4 см глибиною), – їх усунення протягом 3-х робочих днів з моменту отримання звернення. 

Важливо! Усунення вибоїн та включення до плану робіт можливо лише за умови правильного визначення ділянки дороги у зверненні та конкретного зазначення ділянки. Як це зробити можна подивитись тут: Посилання

  • Закупівля

Що потрібно знати?

Цей етап, справді, потребує особливих навичок для моніторингу. На цьому етапі ми можемо побачити, чи дійсно прозоро визначений виконавець послуг.

Що саме робити та як вплинути?

Про підозри щодо непрозорої закупівлі ви можете повідомити на портал Дозорро, залишивши свій відгук на закупівлю і вже професійні фахівці з моніторингу закупівель розглянуть ваші зауваження і, у разі потреби, звернуться до замовника або до контролюючих органів.

Який має бути результат?

Результатом, у разі виявлення  порушень у закупівлі, має бути їх усунення замовником.

  • Виконання робіт

Що потрібно знати?

Улаштування асфальтобетонного покриття не може відбуватись у калюжі або в снігу.

Що саме робити та як вплинути?

На цьому етапі громада може повідомити замовника робіт, якщо бачить, що підрядник виконує роботи за невідповідних погодних умов.

Який має бути результат?

Результатом таких дій має бути негайне припинення робіт та їх поновлення вже за сприятливих погодних умов.

  • Експлуатація дороги

Що потрібно знати?

Хто є балансоутримувачем дороги. Також важливо знати, що на дорогах місцевого значення не може їздити великий вантажний транспорт (понад 20 тон).

Що саме робити та як вплинути?

Громадськість може повідомити про недоліки на дорозі  – власнику дороги, а про несанкціонований рух  – до національної поліції, укртрансбезпеки та/або утримувача дороги.

Який має бути результат?

При повідомленні про виявлені недоліки, вони мають бути усунені або має бути запланований ремонт ділянки на майбутній.

При повідомленні про несанкціонований рух великого вантажного транспорту можливе встановлення мобільного зважувального пункту або, у разі потреби, зміна організації дорожнього руху та припинення руху великого вантажного транспорту по зазначеній у зверненні дорозі.

Як бачимо, громада дійсно має можливість та дієві інструменти впливу на якість доріг. Так, є багато проблем, на які громада не може вплинути і найголовніша серед них – нестача коштів. Але так само очевидно, що жалітись на вибоїни на дорогах один одному та писати про ями у соціальних мережах не є ефективним вирішенням проблеми. Тому давайте не жалітись, а впливати! Об’єднуватись та контролювати стан доріг, повідомляти про вибоїни та тріщини на дорогах, допомагати складати плани ремонтів та інформувати державні органи про несанкціонований рух великого вантажного транспорту на дорогах місцевого значення.

Ольга Нос, ГО «Трипільський край»,

регіональний координатор CoST Ukraine

Цей матеріал став можливими завдяки підтримці американського народу через Агентство Сполучених Штатів з міжнародного розвитку (USAID). Зміст цього допису є виключною відповідальністю організації Грантоотримувача і необов’язково відображає погляди USAID чи Уряду Сполучених Штатів.

Тренінги з моніторингу якості та закупівель дорожніх робіт відбуваються за підтримки програми USAID «ВзаємоДія!» в рамках проекту CoST Ukraine «Прозорість та підзвітність при здійсненні дорожніх робіт на дорогах місцевого значення». Цей Проект став можливим завдяки Агентству Сполучених Штатів з міжнародного розвитку та щедрій підтримці американського народу.